Motiverend coachen
Ik ga een verhaal vertellen over honkbal. De reden is dat ouders en coaches zo verbijsterd zijn. En met verbijsterd bedoel ik niet dat ze goed zijn, nee ik bedoel extreem. Dit verhaal begint niet bij de coaches en de ouders. Het begint bij Bas, die een veldspeler is in een honkbalteam voor junioren. Hij moet de hoge ballen vangen en ze teruggooien naar het binnenveld. Op de dag waarover het verhaal gaat, staat pas achter in het veld. En pats! – daar knalt een van de spelers van het andere team een hoge bal. De bal zoeft op Bas af, Bas steeks zijn handschoen omhoog, de bal komt op hem af.. en verdwijnt over zijn hoofd. Bas mist de bal en het andere team scoort een run.De emotionele coach (coach A)
Nou zijn er allerlei manieren waarop een trainer op deze situatie kan reageren. Neem Coach A. Het type coach dat het veld op rent en roept: “Waardeloos! Ik kan gewoon niet geloven dat je die bal gemist hebt! Iedereen had die bal kunnen vangen! Zelfs mijn hond had hem gevangen! Als je nog een keer zo’n zooitje van maakt, zet ik je op de bank!” Coach A stormt het veld weer af. Als Bas ook maar enigszins op mij lijkt, staat hij daar met een strak gespannen lijf, doet hij uit alle macht zijn best niet te huilen en bidt dat er niet nog een bal zijn kant uit komt. Gebeurd dat wel, dan zal Bas hem waarschijnlijk missen. Want hij staat stijf van de zenuwen en ziet door de tranen in zijn ogen misschien wel vier ballen op hem afvliegen. En als we de ouders van Bas zien, zien ze nog grotere veranderingen na de wedstrijd. In plaats van zijn handschoen op de schoorsteenmantel te leggen zoals hij altijd doet, gooit hij ze onder zijn bed. En vlak voor de volgende wedstrijd klaagt hij over maagpijn en wil hij niet spelen. Dit is het scenario van Coach A.De motiverende coach (coach B)
Nu keren we terug naar de gemist bal en doen we het anders. Bas heeft de hoge bal niet gevangen en Coach B stapt het veld op. Coach B zegt; “Nou, die heb je gemist. Er is iets wat je goed moet onthouden; hoge vallen lijken altijd verder weg dan ze werkelijk zijn. Bovendien is het veel gemakkelijker naar voren te rennen dan naar achteren. Daarom wil ik dat je je voorbereidt op de bal door een paar passen extra naar achteren te lopen. Ren naar voren als dat nodig is, maar probeer de bal op borsthoogte te vangen, zodat je armslag hebt om je hand aan te passen als je de bal verkeerd inschatte. Eens kijken hoe je het er de volgende keer vanaf brengt”. Coach B loopt het veld weer af. Hoe voelt Bas zich? Nou, erg vrolijk is hij niet. Tenslotte heeft hij de bal gemist. Toch voelt hij zich heel anders dan bij Coach A. Hij staat niet stijf van de spanning en als er een hoge bal zijn kant op komt, weet hij nu wat hij anders moet doen. En omdat hij geen tranen in zijn ogen heeft, ziet hij de bal misschien wel heel scherp. Hij zou de volgende bal best kunnen vangen.Een goede coach kijkt verder
Als wij het soort ouder waren dat Bas later graag in de hoogste klasse ziet spelen, zouden we Coach B kiezen omdat die Bas leert hoe hij een betere speler kan worden. Bas weet wat hij anders moet doen, hij zal meer ballen vangen en een uitstekend honkballer worden. Maar als het ons niet uitmaakt of Bas ooit in de hoogste klasse speelt – honkbal is tenslotte een spelletje en speel je voor je plezier – zouden we Coach B kiezen, want we willen graag dat Bas honkbal leuk vindt. Met coach B weet Bas wat hij anders moet doen; hij staat niet stijf van de spanning, hij hoeft zijn tranen niet in te slikken; hij vangt een paar ballen en geniet van de wedstrijd. En hij legt zijn handschoen op de schoorsteenmantel.Jezelf coachen
Hoewel we allemaal Coach B voor Bas zouden kiezen, doen we dat zelfde als het gaat om de manier waarop we tegen ons zelf praten. Denk eens aan de laatste fout die jij maakte. Zei je toen; “Ik kan gewoon niet geloven dat ik zo stom doe! Volkomen achterlijk!?” Dat zijn gedachten van Coach A en ze hebben hetzelfde effect op ons als op Bas. Ze maken dat we ons gespannen voelen en soms bijna in tranen uitbarsten. En we doen het daardoor zelden beter in de toekomst. Zelfs als je je alleen bekommert om productiviteit (spelen in de hoogste klasse), zou je Coach B kiezen. En als je vooral van het leven wilt genieten waarbij enige productiviteit ook nooit weg is, zou je eveneens Coach B kiezen. Bedenk dat het er niet omgaat hoe we onszelf in een spelletje honkbal zouden coachen. We hebben het erover hoe we onszelf in het leven coachen en over het genieten van het leven.Opdracht: Luister de komende week naar de manier waarop je jezelf coacht.
Als je coach A hoort, denk dan terug aan dit verhaal en kijk of je Coach A door Coach B kunt vervangen.- Je te helpen negatieve, nutteloze gedachte (Coach A) te herkennen zodra ze opduiken
- Je te leren ondersteunende, rationele gedachten te ontwikkelen (Coach B)
Burnout oorzaken
Deze 3 oorzaken hebben ervoor gezorgd dat je een burnout hebt ontwikkeld.
Burnout symptomen
Een overzicht van de meest voorkomende burnout symptomen.
Depressie
Kort en krachtige uitleg om een depressie te herkennen. En 12 adviezen om goed van een depressie te herstellen.
Yoga depressie
De 8 redenen waarom yoga helpt om depressieve klachten te verminderen.
Mindfulness verslaving
Bij mindfulness leer je je aandacht richten en weer bewust keuzes te maken. Gedrag om te buigen en te stoppen met je verslaving.
Angst- en paniekklachten
De symptomen van angst- en paniekklachten. En daarbij de bijhorende behandelmethodieken om jouw angst- en paniekklachten te veranderen.
Verslaving negatieve gedachten
De definitie over wanneer ben je verslaafd bent. Met daarbij uitleg over de verslavingscirkel en wat je kan doen om jouw verslavingsgedrag te doorbreken.
Zelfbeeld
Ons zelfbeeld is heel belangrijk, het vormt de basis van ons handelen en het bepaalt hoe wij met andere communiceren.
Schematherapie
Schematherapie geeft handvatten om gedrag te verklaren en te veranderen. Ouder-kind-wijze volwassene schema.
Waarom stel ik alles uit?
Uitstelgedrag komt veel voor. Wanneer wel of niet nuttig? En hoe kan je voorkomen dat je alles uitstelt?
Ik weet het niet meer
Hoe krijg je weer grip op je leven? Een heldere uiteenzetting met een duidelijk stappenplan en tips.
Ik vind mezelf lelijk
Wat te doen als je jezelf lelijk vindt? Hoe kan je leren omgaan met dit soort gedachten?
Cognitieve gedragstherapie
Cognitieve therapie (CGT) gaat over de gekleurde bril die jouw betekenisverlening bepaalt. CGT kan zeer effectief werken bij psychische klachten.
Burnout herstel
Een zoektocht naar herstel van burnout en overspannen zijn. Praktische tips voor de beste aanpak voor het herstellen van een burnout.
Het verleden accepteren en het nu anders doen
Wat is geweest daar hebben we geen invloed meer op. Je kan wel leren het nu anders te doen.
Burnout
Het herstel van een burnout verloopt in drie fasen. In iedere fase zijn er dingen die je kunt doen om het herstel van een burnout te bevorderen.
Ik ben vaak bang en angstig
Anders leren omgaan met angst en paniek. Zodat je tot de conclusie kan komen: Ik heb angst, maar ik ben het niet.
Ik kan mijn scheiding niet verwerken
Een scheiding kan als een geweldige schokgolf zijn die nog na dreunt. Bepaalde zekerheden zijn opeens niet meer zeker en soms kan het lang duren voordat herstel optreed.
Ik voel mij somber en verdrietig
Vijf tips om anders met sombere en verdrietige gevoelens om te gaan.
Ik heb problemen op mijn werk
Meestal is werken leuk. Maar veel mensen hebben vroeg of laat kleinere of grote problemen op hun werk.